Julkaistu: 03.09.2019
Selkäkivun hoito – 10 faktaa selkäkivusta

Kuinka kauan selkäkipu normaalisti kestää? Saako selkäkivun kanssa liikkua? Onko selkäkipu vakavaa? Mitä liikkeitä ei saa tehdä? Näitä moni selkäkipuinen miettii.

Selkäkipu on aivan valtava ongelma ja osa ongelmaa on selkään liittyvät pelot, uskomukset ja ajatukset, jotka muuttavat käyttäytymistämme. Tämän täytyy muuttua!

Tässä kymmenen faktaa selkäkivusta:

1. Selkäkipu on yleistä ja normaalia! 20 prosentilla ihmisistä esiintyy selkäkipua vuosittain ja 80% jossain vaiheessa elämässään.

2. Vaikka alaselkäkipu tekee kipeää ja voi lamauttaa täysin. 99% tapauksista kyse ei ole lääketieteellisesti vakavasta syystä.

3. On täysin tavallista, että alaselkäkipu kestää pidempään kuin minkä ajattelet olevan normaalia. 2-6 viikkoa on täysin normaalia. Pyri olemaan murehtimatta liikaa.

4. Meillä kaikilla on tuttu, jonka selkäkipu on pitkittynyt. Kuitenkin vain 10-25%:lla selkäkipu kestää normaalia pidempään. Todennäköisesti selkäkipusi ei siis kestä 6 viikkoa pidempään.

5. He, jotka jatkavat arkeaan normaalisti, vaikka heillä olisi kipua, pääsevät parempiin lopputuloksiin pidemmällä aikavälillä.

6. Selkäkipusi tuskin johtuu ryhdistä, lantion asennosta tai siitä, että jokin on pois paikaltaan. Tätä on tutkittu paljon!

7. Monet tekijät, kuten stressi, huono uni ja työ- ja perhemurheet vaikuttavat selkäkipuun.

8. Mikään liike tai aktiviteetti ei ole kielletty! Joskus erittäin kivuliaassa vaiheessa niitä täytyy vain rajoittaa.

9. Magneettikuvat eivät näytä kivun syytä. Kuvista ei voi nähdä kipua.

10. Selkäkipu ei pohjimmiltaan eroa kehon muiden osien, kuten olkapään, nilkan tai polven kivusta. Ihmiset tuppaavat kuitenkin huolestumaan enemmän selkäkivustaan, mikä saattaa jopa pahentaa tilannetta.

Inspiraationa toimi fysioterapeutti Ben Cormackin teesit.

Yhteydenottolomake

Joonas Putti on terveydestä, liikkumisesta ja hyvinvoinnista kiinnostunut personal trainer ja fysioterapeutti Helsingistä.

Sähköposti: [email protected]

Tutustu palveluihin: